Inhoud
Het gaat bij leermiddelenbeleid niet alleen om wat er nodig is of hoe het wordt gebruikt, maar vooral om de vraag: waarom kiezen we dit en hoe past dit in de ontwikkelingen van onze school? Daarbij zijn de visie van de school en de onderwijsdoelen de voornaamste uitgangspunten. De samenhang tussen de externe ontwikkelingen en interne behoeftes en ambities is soms ver te zoeken, met als gevolg dat de schoolleiding en het docententeam langs elkaar heen praten. Let wel: het effect van goed leermiddelenbeleid op leerresultaten is belangrijk, maar relatief beperkt. Veel groter is het effect aan de procesmatige kant van een onderwijsinstelling: een goed opgezet leermiddelenbeleid draagt in grote mate bij aan een helder onderwijsbeleid en een verdere ontwikkeling van de school.
In deze training ga je aan de slag met het leermiddelenbeleid door een antwoord te zoeken op de volgende kernvragen: – Hoe vertalen we onderwijskundige visie naar de verschillende vakken en disciplines?
- Welke randvoorwaarden zijn er op financieel en ICT-gebied, die invloed hebben op de beleidskeuzes?
- Welke eisen stellen we aan de leermiddelen die onze school gebruikt en hoe combineren we dit met onze randvoorwaarden?
Je gaat naar huis met een heldere, doordachte visie op het concept leermiddelenbeleid; en een concrete aanzet tot je eigen leermiddelenbeleid. Je weet welke stappen je moet zetten om dit beleid verder te concretiseren, en wat daarvoor nodig is.