Ga naar de inhoud

Innovatie en inspiratie op de DIGIT Academy

Ontdek de wereld van digitale geletterdheid op de DIGIT Academy. Op 6 maart zijn de conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid opgeleverd en de DIGIT Academy is de perfecte plek om hierover meer te leren! Het wordt een dag vol inspiratie en praktische kennis.

Deze inspirerende dag was op donderdag 11 april 2024 bestond uit 3 elementen: Interactieve workshops, kennisdeling en nascholing door interessante sprekers & experts. Deelname was helemaal gratis.

Zodra de datum van het volgende DIGIT Academy bekend is, plaatsen we hem hier!

Een greep uit het programma

Bekijk hier het volledige programma van 11 april j.l.

Nieuwe conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Door Nataša Grgurina, SLO

Hoe nu verder? Op 6 maart zijn de conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid gepubliceerd door het SLO. De conceptdoelen geven de scholen duidelijkheid wat het leergebied inhoud. Nataša Grgurina van de SLO komt tijdens deze dag de nieuwe conceptkerndoelen toelichten.  Tijdens de DIGIT Academy zullen we tevens onze toelichting op geven hoe dit binnen DIGIT wordt opgepakt en hoe je daar mee aan de slag kunt gaan.

Integratie digitale geletterdheid
Door Yves Deen (Dé Codeerschool)

PO & VO |  Welke stappen doorloop je om digitale geletterdheid op school te implementeren? Hoe pak je dit doordacht aan? Hoe stel je een plan op, welke uitdagingen zijn er, wat doen jullie al op school en wat moet er nog gebeuren en hoe voer je dit vervolgens uit? Tijdens deze workshop deelt Yves praktische tips en tricks en krijg je handvatten mee om direct aan de slag te gaan met de implementatie van digitale geletterdheid.

Spelenderwijs leren en het belang van STEAM-onderwijs
Door Jeffrey Teeuw, van B-Bot.nl

Verken de kracht van spelenderwijs leren in ons interactieve presentaties. Wat is een robot eigenlijk? Ontdek hoe STEAM-onderwijs (Wetenschap, Technologie, Engineering, Kunst en Wiskunde) de sleutel is tot het ontwikkelen van kritisch denken en creativiteit bij leerlingen, en hoe het hen voorbereidt op de uitdagingen van de toekomst.

PO | Tijdens deze workshop gaan we de robot in opbouwende moeilijkheid programmeren. Van een simpele kleurenslalom, naar een interactieve letter. Daarna ga je jouw Jedi-superkrachten gebruiken om de robot te bewegen en eindig je met de robot programmeren als een robotstofzuiger. Al met al een workshop voor de gehele leerlijn!

VO | We gaan kennismaken met zorgrobotica en deze ga je zelf programmeren. We maken een QR-code quiz waarbij de robot vragen zal stellen en men antwoord geeft door middel van het laten zien van de juiste QR-code. Afhankelijk van de QR-code die wordt getoond zal de robot zeggen dat het de juiste code is of niet. Dit traject gaan we zelf programmeren

Van conceptkerndoelen naar praktijk
Door Maartje Couck, projectleider innovatie, scholengroep Leonardo Da Vinci

Maartje vertelt hoe de recent gepubliceerde kerndoelen voor digitale geletterdheid zijn toegepast binnen haar scholengroep. De kerndoelen worden geanalyseerd en ze zal praktische strategieën voor implementatie delen, zodat je direct aan de slag kunt in jouw eigen schoolomgeving. Jullie zullen samen verkennen hoe digitale geletterdheid verankerd kan worden in het onderwijs en zo een waardevolle bijdrage kan leveren aan de toekomst van studenten.

Mediawijsheid
Door Linda Vonhof, auteur Mediawijsheid en Digitaal burgerschap

De workshop biedt inzicht in de digitale belevingswereld van jongeren. Welke trends zien we als het gaat om hun gebruik van internet, sociale media en games? Wat zeggen de laatste onderzoeken over de relatie tussen digitale media en hun wereldbeeld, vriendschappen en (mentale) gezondheid? Onderwerpen als beïnvloeding, desinformatie en online sociale veiligheid komen aan de orde.

Digitale geletterdheid, ervaring uit de praktijk
Docent Renaldo Lakerveld, van het Heerenlanden College

Renaldo is docent digitale geletterdheid en aardrijkskunde op het Heerenlanden College en heeft in 2023 de Media en Onderwijs prijs vanuit Beeld en Geluid voor één van zijn lessen gewonnen. Renaldo sluit de DIGIT academy af met zijn ervaringen en tips voor digitale geletterdheid in de klas.

Verantwoorde toepassing van AI
Door Oumaima Hajri, onderzoeker Hogeschool Rotterdam

Oumaima Hajri is een interdisciplinaire Marokkaans-Nederlandse professional die haar expertise inzet op het snijvlak van technologie, ethiek en maatschappij. Momenteel vervult zij de rol van Senior Internationaal Adviseur bij de Autoriteit Persoonsgegevens, waar zij zich inzet voor AI, algoritmes en Europese wetgeving. Daarnaast houdt zij zich aan de universiteit van Cambridge bezig met dekolonisatie en demystificatie van AI, met als doel de negatieve gevolgen van digitalisering op de samenleving, en vooral kwetsbare minderheden, te stoppen. Zij heeft een BSc in Internationale Betrekkingen, een MSc in Data Science & Society en is bestuurslid bij Public Spaces.


 


Sfeerimpressie

Wanneer?

Donderdag 11 april 2024 j.l., van 12:00 uur tot 16:00 uur.

Waar?

Dyade Visma Onderwijs Experience Center

Bereikbaarheid

Adres: Reykjavikstraat 1, 3543 KB Utrecht. Parkeren kan bij Parkeergarage Leidsche Rijn Centrum op 5 minuten loopafstand. Je krijgt na afloop van de Academy een uitrijkaart. Kom je met het OV, dan ligt treinstation Utrecht Leidsche Rijn op 3 minuten loopafstand.

Voor wie?

Door het brede karakter is de INNOVATORS Academy interessant voor alle onderwijsprofessionals, maar in het bijzonder voor leerkrachten/docenten in het basis- en voortgezet onderwijs met het interesse- en/of vakgebied: ICT / Digitale Geletterdheid.

INNOVATORS
Bieslook 2E
6942 SG Didam
Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en volg ons via de volgende kanalen:

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven van alle updates!


© 2024 INNOVATORS Gerealiseerd door: BIG FAT Internet