Ga naar de inhoud
Nieuws

Verhalen vertellen én programmeren: leren met Kamishibai en Bee-Bot

3 november 2025
Verhalen vertellen én programmeren: leren met Kamishibai en Bee-Bot

Bij Innovators gaan inspiratie en innovatie hand in hand. Innoveren in het onderwijs betekent de kwaliteit van leren voortdurend verbeteren en een balans vinden tussen effectiviteit, gelijkheid, efficiëntie, productiviteit en flexibiliteit. B-Bot sluit hier naadloos op aan en biedt elk kind de kans om spelenderwijs te leren en technologie te ontdekken.

Met robots, computers, communicatiemiddelen, sensorische producten en ander educatief speelgoed in de hoofdrol, neemt B-Bot leerlingen mee op een interactieve ontdekkingsreis. Stap voor stap ontdekken ze technologie, terwijl hun verbeeldingskracht alle ruimte krijgt. Zo leren ze niet alleen met plezier, maar ontwikkelen ze ook de vaardigheden van de toekomst: creatief, nieuwsgierig en klaar voor elke uitdaging.

Als INNOVATORS in het onderwijs is B-Bot continu op zoek naar manieren om leren leuker en effectiever te maken. Het is een creatieve begeleider, speciaal ontworpen om kinderen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de wereld van ICT en de basisprincipes van programmeren.

Kamishibai: Spelenderwijs leren met verhalen

Kamishibai is een traditionele Japanse vertelkunst die letterlijk “papieren drama” betekent (kami = papier, shibai = drama). Het verhaal wordt verteld met behulp van grote illustraties in een houten mini-podium, het butai. De verteller schuift de platen één voor één naar voren, waarbij iedere afbeelding een nieuw deel van het verhaal onthult en het verhaal zo tot leven komt.

Kinderen volgen geboeid mee, denken actief na over het verhaal en krijgen de kans om zelf te vertellen. Kamishibai is een speelse en effectieve manier om taalvaardigheid, luistervaardigheid en verbeeldingskracht te stimuleren.

Samenwerking B-Bot en Van Driel

Met de nieuwe Start to Kamishibai®-sets brengen B-Bot en Van Driel verbeelding en technologie samen. Kinderen ontdekken op een speelse manier zowel taalvaardigheid als de basis van programmeren.

In de nieuwe sets sluiten de Kamishibai-vertelplaten aan op een programmeermat. Zo kunnen leerlingen met een Bee-Bot of Blue-Bot scènes uit het verhaal letterlijk “programmeren” door de robot stappen te laten volgen.

Van verhaal naar programmeeropdracht

De sets bevatten vertelplaten, een prentenboek, een stoffen programmeermat en opdrachtkaarten waarmee kinderen taal en coderen combineren. Door het samenbrengen van verhalen en programmeren wordt leren betekenisvol en oefenen kinderen moeiteloos hun logisch denken.

Bekijk de gehele collectie hier.

 

 

INNOVATORS in Didam
Bieslook 2E
6942 SG Didam
INNOVATORS in Bodegraven
Denemarkenweg 13
2411 RK Bodegraven
Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en volg ons via de volgende kanalen:

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief, om op de hoogte te blijven van alle updates!


© 2025 INNOVATORS in Didam Gerealiseerd door: BIG FAT Internet