Heb jij al eens gehoord van een Immersive Room? In deze ruimte vervagen de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld. Dit gloednieuwe concept wordt al gebruikt in high-end markten en begint nu ook in het onderwijs een graag gezien fenomeen te worden. Waarom? Guus Roelofs, directeur bij DO-IT, legt het je uit.
Wat is een immersive room?
Een immersive room is een fysieke ruimte waarin de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld vervagen. Denk aan een kamer van zo’n 4 bij 4 meter, waar op de muren (en soms zelfs op het plafond en de vloer) levensechte en levensgrote projecties worden weergegeven. In deze ruimte kunnen jij en je studenten door middel van projecties, geluidseffecten en zelfs interactieve objecten allerlei realistische omgevingen betreden. De wanden hebben een touchfunctie waardoor een interactieve ervaring wordt gecreëerd. Van een escape room tot het nabootsen van risicovolle situaties, alles is mogelijk!
Waarom zou je een immersive room inzetten in het onderwijs?
Er zijn veel goede redenen om een immersive room in je onderwijs te gebruiken. Dit zijn een paar praktijkvoorbeelden om een idee te krijgen:
- Veilig oefenen: Stel je voor dat je studenten in een virtueel ziekenhuis aan het werk kunnen met levensechte situaties, zonder dat er echte patiënten aan te pas komen. Zo kunnen ze hun zorghandelingen oefenen zonder risico’s.
- Lastig toegankelijke plekken ervaren: Heb je ooit gehoord van een student die zomaar even in een grote fabriek, datacenter, operatiekamer of een bouwplaats mag rondlopen? Waarschijnlijk niet. Met een immersive room kun je ze toch die ervaring bieden, zonder dat ze fysiek op locatie hoeven te zijn.
- Risicovolle situaties nabootsen: Hoe leer je piloten in opleiding hoe ze een vliegtuig door een storm moeten loodsen? In een immersive room kun je dit soort stressvolle, risicovolle situaties simuleren, zodat studenten zich hierop kunnen voorbereiden.
- Reflectie en feedback: In de immersive room kun je handelingen opnemen en terugkijken. Het is mogelijk om een video-installatie te koppelen aan de immersive room zodat studenten hun eigen handelen kunnen terugkijken. Dit biedt studenten de kans om te reflecteren op hun acties en peerfeedback te ontvangen, wat het leerproces enorm versterkt.
- Gamification: Naast het simuleren van realistische omgevingen, biedt een immersive room ook de mogelijkheid om gamification toe te passen in je lessen. Dit betekent dat je spelelementen toevoegt om je studenten nog meer te betrekken bij de leerstof.
Het Graafschap College en hun immersive room
Een mooi voorbeeld van een school die volop gebruik maakt van de mogelijkheden van een immersive room is het Graafschap College in Doetinchem. Wij (DO-IT PRO AV, red.) hebben daar recent een immersive room geïnstalleerd, en de school is inmiddels enthousiast aan de slag gegaan met deze nieuwe leeromgeving. Ze omschrijven het zelf als een ruimte die volop kansen biedt voor het onderwijs en zetten het in voor simulaties waarin studenten complexe, risicovolle of onveilige situaties kunnen oefenen in een veilige en realistische omgeving. Vanuit een controlekamer kunnen docenten meekijken, zodat de ervaring achteraf geëvalueerd kan worden.
Zelf ervaren? Kom langs voor een vrijblijvende demo!
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je zelf ervaren wat een immersive room voor jouw onderwijs kan betekenen? We nodigen je graag uit voor een vrijblijvende demo in onze immersive room! Neem contact met ons op en we plannen graag een afspraak in. Meer weten? www.immersiveroom.eu