Gamification van onderwijs
Games maken gebruik van specifieke ‘game-mechanics’ om bij ons een hoge mate van autonomie, zingeving en meesterschap te creëren. Die ‘game-mechanics’ gelden universeel voor alle (goede) games, of het nou een bord-, kaart- of computerspel is. In deze presentatie of workshop ontdek je welke ‘game-mechanics’ er zijn en welk effect ze op onze motivatie en participatie hebben. Maar belangrijker nog, je leert hoe je ze in kunt zetten voor je eigen onderwijs, om ook daar leerlingen nog beter uit te dagen.
- Leren
- Doen
- Ervaren
Inhoud
Voorafgaand aan de training ontvang je een korte online enquête waarin je jouw vaardigheden en wensen aangaande de training kunt aangeven. Op basis van deze input vormen we het definitieve programma. In de hoofdlijnen ziet het programma er als volgt uit: De presentatie combineert een reis door de geschiedenis van spel met inzicht in de game-mechanics die bij spellen werkzaam zijn. We tonen fragmenten uit computergames; en geven concrete toepassingen van game-mechanics in dagelijkse situaties. Aansluitend leggen we een link naar de drie gebieden autonomie, meesterschap en zingeving, om daarmee te laten zien hoe gamemechanics hiermee de motivatie en participatie van leerlingen sterk verhogen. In de aansluitende workshop herontwerp je een les door gebruik te maken van gamification. Het doel van de workshop is om je ervan bewust te maken dat ontwikkelingen buiten het vakgebied zeer interessant kunnen zijn om de motivatie en participatie van leerlingen te verhogen. Daarna analyseren we in teamverband welke mechanics er al spelen in jouw lessen, om vervolgens één van deze mechanics te verrijken met de kracht van gamification. De workshop eindigt met een korte presentatie van de producties van ieder team.
Welke games komen aan bod?
- King’s Quest 1
- Nissan LEAF
- Nike Running
- Mint.com
- Angry Birds
- World of Warcraft
- GTAV
- Peggle
- Travian
- Pong
- Skyrim
Vraag informatie aan:

